Back to basic

Lieve allemaal,

Afgelopen week hebben we een kort weekje gehad bij het weeshuis in Suluya. We begonnen de dagen eerst weer met lesgeven. We hadden de kinderen gesplitst in twee groepen op leeftijd. Zo konden we beter de kleintjes bereiken. Nog steeds lette de helft natuurlijk niet op, maar toch merk ik dat ik zeker wel iets leer aan sommige kinderen. Dus dat geeft toch wel een goed gevoel.
We hebben ook met ze gevoetbald in de brandende zon op onze teenslippers. Maar dat maakte niks uit, het was een geniet momentje en dat is het belangrijkste. Tijdens het inkleuren van de kleurplaten die we uitgedeeld hadden waren de kinderen zo zoet, het tegenovergestelde van wat ze normaal zijn; druk en chaotisch!!!!!
Het weekend begon al snel.Vrijdag ochtendvertrokken Liz en ik naar Bolgatanga om daar de bus te pakken naar Wa. Het bleek alleen dat de bus die ochtend al vertrokken was dus konden we weer terug naar huis. In de avond zijn we weer terug gegaan om daar te slapen om de volgende ochtendom 05:00 uurwel de bus te kunnen pakken naar Wa. Het was een busreis van 10 uur en daarna moesten we nog naar Wechiau om daar te slapen om de volgende ochtend een rivier safari te doen. We hebben dus meer gereisd dan daadwerkelijk gedaan maar het was het wel waard. Het is leuk om andere dingen te zien en mee te maken. Het ergens anders zijn is al een avontuur. Je kan je ook niet voorstellen hoe vies je hier al wel niet wordt van alleen in een bus zitten, dus wilde we die avond wel douche. Maar niet in dat vieze, enge, vervallen hokje. Dus gewoon naakt op een plateau, onder de sterrenhemel, in de grasvlakte, omringt door hutjes, met gezelschap van een vos, je emmer water over je heen gooien, nog een dansje om droog te worden en tadaa wij 'voelde' ons weer schoon!
De volgende ochtend stapte we al vroeg in de wiebel kano en vaarde we een stuk over de black volta rivier waar we nog een stukje rug van twee nijlpaarden hebben gezien. En toen begonnen we weer aan onze terugreis. Nu via Tamale in plaats van Bolgatanga. Het scheelde zowat de helft, dit kwam door de betere wegen. Wel moesten we in Tamale heel lang wachten op een trotro naar huis. Ze kennen hier geen tijden van vertrek en pas als die voller dan vol is gaat hij rijden. Soms heb je geluk en hoef je maar 30 minuten te wachten en soms valt het tegen zoals gisteren en zit je 3 uur te wachten.Om 1 uurs'nachts waren we dan ook weer veilig terug in ons plaatsje Wulugu!
De afgelopen week besefte ik echt even hoe goed ik het wel niet in Nederland heb. In Nederland hoef je de kraan maar open te draaien en er komt water uit, hier moet je het kopen in zakjes. In Nederland zet je de douchekop aan en je hebt al water over je hoofd heen, hier moet je het eerst uit een put pompen om het vervolgens in een emmer water over je heen te gooien. In Nederland kan je normaal zitten op een wc, hier moet je boven een gat hangen. Oftewel back to basic!
Liefs Sascha

Kyra

Wat leuk om te lezen dat je elke week weer andere dingen doet. De kinderen beginnen aan jullie gewend te raken en jullie aan hun, wat leuk en knap dat jullie ze langzaam toch echt nieuwe dingen bij brengen. Ik geloof best dat de kinderen heel anders zijn dan bij mij in de klas. Wat gaaf een safari, maar wat een reis zeg. Bij het douche en naar de wc gaan heb je geen privé ruimte zoals hier, ook heb je bijna geen middelen om naar de wc te gaan of te gaan douche. Een hele andere Sas komt straks terug uit Ghana, knap dat je het toch allemaal doet! Ik kan niet wachten om alle foto's te zien. Dikke kus

Leonie

Leuk om weer wat van je te lezen Sas! Wat een verhaal, heftig hoor. Maar super knap van je en fijn dat je de kindjes daar wat kan leren! Succes nog xxx

nienke

Leuk verhaal Sas! Maar waar blijven de foto's???!!!

Ted en Marjan Pesch

Geweldig wat je daar allemaal meemaakt! En wij maar zeuren als de bus 3 minuten te laat is! Inderdaad hebben we het hierin Nederland geweldig goed. Het is goed om dit te lezen, want dat zet je weer met beide benen op de grond! Ik vind jullie maar geweldig en wat een incasseringsvermogen. We wensen jullie nog heel veel goede avonturen en heel veel sterkte!
Ted en Marjan

Opa Buurmeester

Ha die Sascha,Ik wil daar ook weleens een kijkje nemen.
Met A-Z kan het wel beter,1-1 tegen Zwolle. Sascha zolang je
in Ghana ben blijf genieten hoor.
en ik ben blij met je berichten.
Gr,Opa.

ilona

Hey lieve sas,

Super leuk je verhalen om te lezen !!
Klinkt wel allemaal heel spannend hoor en iehh muizen
en andere beestjes echt dapper van je hoor.
heb je de kids al az geleerd.
van die zakjes met water die je daar koopt worden allemaal leuke boodschappen tassen gemaakt heb je die al gezien.
Heb je nog geen foto's sas ben wel nieuwsgierig hoe het er allemaal uit ziet.
Liefs danny iloon

Oma Korse

Hoi Sascha, wat ben ik trots op je. Dat jij in je nakie staat te douchen, durf je wel, wie stond er op de uitkijk ?
Doe je een beetje voorzichtig om zomaar in die wiebele kano`s te stappen, zijn daar geen krokodillen ? Ik vind het maar eng hoor. Denken jullie wel goed om elkaar. Lieve groetjes van ons met een dikke knuffel. Oma

Ferry

Wauw sas, vind het echt super knap wat je allemaal wel niet doet. Ik ben blij dat alles goed met je gaat en dat ik steeds je verhalen kan lezen, om te weten wat je allemaal wel niet meemaakt. Ik wens je nog heel veel sterkte en ik ben echt super trots op je. Xoxo

Annelies en Jan Korse (broer van je opa)

Hi Sascha

We genieten van je verslagen. Wat een prachtige ervaringen!
Geniet ervan!
Hartelijke groet,
Jan en Annelies

Sharona

Hee lieve, lieve Sas! Wat supergaaf om je verslagen te lezen, ik hoop dat je er veel van leert en dat je verwachtingen en dromen uitkomen :) Het is echt heel stoer van je! Misschien kan je op 23 maart ook wel zeggen dat je de big 5 nog hebt gezien haha! Je bent al op weg in ieder geval. Fijn dat je het idee hebt dat je in ieder geval iets voor de kindjes kunt doen en hopelijk ga je straks ook met zo'n gevoel naar huis. Dikke kus Shar en ik ben nu al benieuwd naar je volgende verhaal en gave ervaringen! XXX

Joeri

Su

Joeri

Super leuk verhaal Sascha! Echt leuk om te lezen, ook leuk geschreven! Heel veel plezier nog! Geniet ervan!
X Joeri

Opa Korse

Hoi Sascha, al je verhalen nog een keer gelezen en ben
wel een beetje jaloers op je. Je ziet en beleef heel veel
in die andere wereld daar in Chana. Leuk dat jullie dat
zo samen kunnen doen. Je verhalen zijn fijn om te lezen.
Ik zie er naar uit als je boek uit komt, voorzien van foto`s. Geintje,
Groetjes van ons met een dikke knuffel Oma en Opa.

(oud-vrijwilliger) Ilse

Super leuk om je verhalen te lezen. Fijn om te weten dat er weer vrijwilligers zijn en dat jullie zoveel leuke dingen met de kinderen doen. Nog heel veel plezier en succes de komende tijd, maar dat gaat vast goed komen!

Groetjes, Ilse