Uit mijn oog maar niet uit mijn hart

Lieve iedereen,

Het is raar maar waar. Na bijna 3 maanden, 77 nachtjes en 11 weken is mijn avontuur tot een eind gekomen. Ik ben weer in ons koude kikkerlandje terug. Ook in deze allerlaatste week heb ik weer genoeg meegemaakt. Er gaat geen dag voorbij zonder belevenis.

Vanaf Mole Natinal Park hadden we twee dagen nodig om bij onze volgende bestemming aan te komen. We besloten om 1 nachtje ergens te overnachten. Dit ging uiteraard niet zonder slag of stoot. Want probeer nog maar een hotel te vinden midden in de nacht, in een grote stad en in het weekend. Na vijf afwijzingen hadden we eindelijk een kamer gevonden met behulp van een ghanese jongen. Hij was zelfs zo aardig dat hij ons de volgende morgen wel wilde wegbrengen naar het busstation. Om acht uur zou hij voor onze deur staan. Om kwart voor acht gingen we ons bed uit aangezien Ghanezen hier alles op hun gemakje doen. Wij hebben de klok en in Ghana hebben ze de tijd. Maar dit keer was het anders, stipt acht uur werd er op onze deur geklopt. Met een beetje vertraging werden we netjes afgezet bij het busstation. Onderweg hadden we een flinke regen en onweersbui. Niet echt prettig als je in een lekkende bus door de bergen rijdt. Na de busreis moesten we nog verder met de trotro en de taxi. Beide niet zonder problemen. De trotro vloog in de fik en de taxi moest geduwd worden. We merkte al snel dat er rook uit de trotro kwam. Snel de deur opengedaan en samen hebben wij moedig alle bagage eruit gehaald. We zagen het namelijk al voor ons; de trotro in de fik en doei backpacks. Na een lange tijd te hebben gewacht in het donker hebben we een andere trotro kunnen aanhouden. Het was weer lekker proppen geblazen maar we waren blij dat we zaten. Daarna moesten we nog een halfuurtje met de taxi maar, dit werd twee uur. De taxi kon niet meer uit zichzelf rijden en moest aangeduwd worden. Gelukkig konden wij blijven zitten. Na vijf pogingen gooide de taxi chauffeur ons er maar uit en moesten we maar opzoek naar een andere.

Vlak bij de Wli waterfalls zijn we afgezet door de taxi driver en hebben we geslapen in een guesthouse. We hadden van een andere backpacker gehoord dat de tocht naar de upperfalls zeker de moeite waard was maar dat het een zware tocht zou worden van maar liefst vier uur. De volgende ochtend om acht uur stonden we klaar met onze dichte schoenen, korte broek, genoeg water en zeker niet onbelangrijk onze 100% energie. We dachten kom maar op! We waren niet de enigste, we liepen de tocht met een groep van tien Duitsers. We raakte met ze aan de praat en heel toevallig hadden hun ook een dansje gewaagd op het festival in Busua. Het eerste deel van de tocht was goed te doen. We keken voor ons en zagen in de verte een hele hoge berg. We zeiden nog voor de grap tegen elkaar, zullen we die berg moeten beklimmen? Nee joh.. Maar niets was minder waar. Na twee en half uur afzien, zweten, klimmen en klauteren stonden we op de top van de berg. De hele weg bestond uit losliggende stenen, dunne en steile paadjes. Normaal gesproken zou je deze berg met zekerigsmateriaal moeten beklimmen. Maar hier hebben ze daar nog nooit van gehoord. De gids liep zelfs op zijn badslippers. Toen we de waterval zagen wisten we niet hoe snel we er in moesten rennen. Alleen wanneer we met onze voeten het water aanraakte werden we er even aan herinnerd dat het ijskoud bergwater was. Evengoed waren we door het dolle heen en lagen we te spetteren en de spatteren in het water. Onze pret werd alleen al snel verstoord toen we hoorde dat we dezelfde weg met een kleine omweg moesten afleggen. En wat voor een omweg..

Maar we hebben het gered! Toen we na vijf uur terug waren konden we we er voor kiezen om ook nog bij de lowerwaterfall te gaan zwemmen. Er waren precies twee mensen in de groep die dat wel wilde. Jaja, Elise en Sascha. We dachten we zijn er nu toch en zonder gids liepen we de bergen weer op. We hadden in ons hoofd dat het tien minuten lopen was. Na een halfuur keken we elkaar aan en zonder iets te zeggen draaide we ons allebei weer om. Achteraf gezien was dit een goede beslissing want het was een twee uur durende tocht. Als beloning trakteerde we ons zelf op een alvaro en proosten we op de overwinning.

De weg naar onze volgende bestemming was weer niet zonder belevenissen. In de trotro zitten altijd al meer mensen dan wat normaal normaal gesproken gebruikelijk is. Je deelt vaak zelfs één stoel met twee personen. Het kan alleen nog erger, dit hebben we wel gemerkt toen de achterbak volgepropt werd met mensen en zelfs de trekhaak werd gebruikt om op te staan. Het is ongelofelijk maar waar, dit is ook weer verlopen zonder ongelukken. Het lijkt wel of in Ghana alles mogelijk is. Daarna stonden er nog twee activiteiten op onze planning voordat we pas echt gingen relaxen. Weer een bezoekje gebracht aan de apen. Deze waren nog een stuk tammer dan die andere. Zelfs zo tam dat we besprongen werden door vier aapjes tegelijk. Diezelfde dag nog gingen we naar een park die vol stond met mooie en grote bomen. De bedoeling was dat we die volgende ochtend met een gids een rondleiding door het park gingen doen. We hadden toch maar besloten dit niet te doen en hebben zelf een klein rondje gelopen en betekenissen erbij bedacht.

Lloyds Beach resort, wat hadden we daar zin in. Lekker de hele dag bruinbakken, cocktails drinken en het allerbelangrijkste relaxen. Het was wel met de achterliggende gedachte dat dit onze laatste dagen hier in Ghana zouden zijn. We zijn opgetrokken met twee ghanese jongens. We hebben onze drie weekse reis afgesloten met het uitgaansleven in Accra. Eindelijk konden de voetjes echt van de vloer en werd het niet belemmerd met zere knieën. Het was maar goed dat we twee bodyguards bij ons hadden, want als twee blonde meiden wil je daar niet alleen staan. Nu konden we echt zeggen dat we geproefd hebben van de Afrikaanse dansstijl. Het is geweldig om te zien hoe hun passie voor dans is en dit aan ons over willen brengen. We kregen niet alleen van onze dansdocenten complimentjes hoe snel we het oppakte maar, ook van andere mensen die in de club waren. We hadden dit zeker niet willen missen en zijn blij dat we onze tip door Ghana op deze manier hebben kunnen afsluiten.

Wel gek hoor, zo stap je nog het vliegtuig in naar Accra en zo stap je alweer het vliegtuig in terug naar Nederland. De tijd is echt voorbij gevlogen. Ik kan wel zeggen dat ik wijzer, volwassener en zelfstandiger terug ben gekomen. En niet alleen dat maar ook als een licht getint ghaneesje die een beetje dikker is geworden. Een levenslange ervaring heb ik opgedaan. Beseffen doe ik het nog steeds niet en ik weet ook niet of ik dat ooit ga doen. Alleen één ding is zeker. Deze levenservaring pakt niemand mij meer af.

Ghana is uit mijn oog maar niet uit mijn hart!

Liefs van mij

Kyra

Een ervaring die je je hele leven bij je draagt, iets wat je nooit meer zal vergeten. Ik ben trots op je dat je het gedaan hebt en hoe het gegaan is, je bent een topper. Nu blijf je voorlopig maar lekker in Nederland hoor! -XX-

Opa Buurmeester

Lieve Sascha , welkom thuis en nu je verhaal vertellen.
Ik ben en blijf trots op je .

gr. Opa

Annelies en Jan Korse (broer van opa)

Sascha, welkom terug in Nederland. We hebben genoten van je verslagen. Inderdaad moet het wel een onvergetelijke reis voor je zijn geweest. Die pakken ze je niet meer af. We wensen je veel succes en nog veel mooie ervaringen op je verdere levenspad toe!
Lieve groet

Ted & Marjan Pesch

We hebben heel erg genoten van je verslagen en hebben ontzettend met je meegeleefd. Wat een geweldige ervaring heb je in deze 11 weken opgedaan! Dat kan inderdaad niemand je meer afpakken. Je zal inderdaad nu heel anders in het leven staan dan een paar maanden terug. Jullie hebben getoond te kunnen knokken en tegenslagen weten te overwinnen. We wensen je nog heel veel succes op je verdere levnespad.
Ted & Marjan Pesch

Vera ( zus van opa Korse)

Sascha wat een geweldige ervaring ik heb heel erg genoten van je verslagen en ik moest af en toe terug denken aan de paar weken dat ik met tante Ria en oom Gerard( zus en oudste broer van opa) in Uganda ben geweest ik zie het echt voor mij de overvolle bussen etc. En een welkom thuis.

Margit

Ontroerend geschreven 'mollig getint ghaneesje'
Wat een geweldige ervaring ben jij rijker!