Eerste week

Lieve allemaal,

Mijn eerste week in Ghana is al bijna om. In zo'n korte tijd al veel meegemaakt en gezien. Ik zal het in het kort even vertellen en bij het begin beginnen.
De vlucht was goed gegaan. Met mijn koffers op een kar liep ik naar buiten. Eenmaal buiten voelde ik mij net een bekende Nederlander. Aan beide kanten stonden hekken met daarachter allemaal Ghanezen mensen, ik voelde me behoorlijk bekeken.
Onderweg was er veel verkeer en getoeter. Het verkeer in Ghana is 1 grote chaos. Zodra het verkeer daar ook al maar bijna stilstaat lopen er Ghanezen met manden op hun hoofd langs en tussen het verkeer door om spullen te verkopen.
Van de nog gewone geasfalteerde weg kwamen we op een zandweg met allemaal kuilen en heuvels. Het was ook nog eens pikdonker. Best wel een beetje eng vond ik het. Ik dacht echt waar gaan we heen, waar beland ik. Na ongeveer 45 minuten te hebben gereden kwam ik bij het hostel in Accra aan. Tijdens de oriëntatie dagen kreeg ik o.a. een rondleiding over de markt en les in de taal. Normaal heb je de oriëntatie met meerdere vrijwilligers. Vanwege de angst bij vele voor ebola was ik de enige vrijwilliger op dat moment. Het was best pittig zo in mijn eentje. Ik ging echt door een cultuurshock. Ik was daarom ook heel blij wanneer ik Liz (een ander Nederlands iemand zag/ontmoette).
Samen gingen we op naar het noorden naar het plaatsje Wulugu.
De bus zou om 10 in de ochtend vertrekken maar ging pas rond 12 uur. Typisch Ghana. Kon ik maar beter gelijk al aan wennen. Na ongeveer 16 uur bussen kwamen we bij ons gastgezin aan. We werden opgevangen door onze gastpapa Francis. Janet onze gastmoeder ontmoeten we dinsdag en ook dan zullen onze gastbroertjes en ook onze gastzusjes hier vast gaan verblijven. Nu verblijven zei in hun familiehuis hoe ze dat noemen. Daar hebben ze hun barretje en een shop. Het zal dan een stuk drukker om ons een worden. Maar wel heel gezellig.
Gisteren hebben we kennis gemaakt met de kindjes van het weeshuis. Het was echt heel erg heftig om te zien. Het enige wat er staat zijn 3 kleine hutjes waarvan in 1 hutje 2 matrasjes liggen. Verder hebben ze echt letterlijk niks. Het lijken net zwerfkindjes, ze zwerven maar wat op straat. Er is ook helemaal niemand die daar voor ze zorgt. Dit had ik wel anders verwacht. Ik had echt gehoopt dat ik o.a. mijn creativiteit aan de lokale vrouw waarvan ik dacht dat zij voor de kindjes zorgde kon overbrengen, zodat zij dit kon blijven doen want ik ga weer weg en zij niet. Dus dit valt mij heel erg tegen. Hard gezegd neigt het meer naar zwerfkinderen dan weeskinderen. Het gaan echt nog hele zware weken worden voor ons. We proberen er het beste van te maken en gaan er alles aan doen om de kinderen maar dan ook iets te kunnen leren.
Liefs Sascha

Reacties

Reacties

Melvin, Mitch, Bartjan, Ferry, Leonie en Kyra

Lieve Sas,
Kyra heeft het verhaal voorgelezen. We zitten heerlijk te eten en vroegen ons al meerdere keren af. Hmm wat zal Sas aan het doen zijn. Fijn te horen dat het goed met je gaat. Doe je best en probeer alles eruit te halen! Gelukkig ben je niet alleen, maar met Liz! Geniet ervan mop en we kunnen niet wachten tot je volgende verhaal.
Liefs van ons

Michelle

Lieve Sas,

Kan me voorstellen dat het heftig is om zo in je eentje te starten, maar gelukkig zijn jullie nu met z'n tweeën! Fijn om te lezen dat je goed aangekomen bent bij je gastgezin. Wat gaat de tijd dan snel hè, alweer bijna een week. Kijk uit naar je volgende verhalen. Tot snel!

X Mies

Jasmijn

Ik ben trots op je mop! X

Ted & Marjan Pesch

Hallo Sacha,
Wat heb je al behoorlijk wat meegemaakt. Wat een verschil met Nederland he, waar alles georganiseerd is. Jullie moeten dus zelf een oplossing vinden om te doen wat je eigemlijk van plan was. Nu dus flexibel reageren en kijken of op een andere manier je kennis die je hebt en de plannen over te brengen op iemand die daar inderdaad blijft. Heel veel suk6.
Ted & Marjan

Kevin - Travel Active

Dag Sascha!

Leuk je eerste update te lezen. Jullie zijn bij Janet in goede handen en ondanks de zware omstandigheden weet ik zeker dat het goed gaat komen. Blijf sterk, positief en flexibel!

Karin

Woh Sas, wat een verhaal. Ik weet zeker dat jij en Liz de kindjes iets kunnen leren, al is het maar iets heel kleins.
Ik heb ook de reisverhalen van Liz gelezen. Er is dus een heel groot verschil tussen zuid en noord Ghana. Ik heb diepe bewondering voor jullie.
Dikke kus xxx

Oma Korse

Lieve Sascha
Ik heb je verhaal gelezen en ook die van Liz, wat spannend voor jullie. Ik leef echt met jullie mee en wij zijn steeds met onze gedachten bij jullie. leer de kindertjes maar leuke danspasjes. Blijf lachen, jullie zijn kanjers hoor.
Dikke knuffel voor je
Opa en Oma xxx

Annelies

Lieve Sascha
de tijd gaat echt snel alweer een week! Maar wow, wat een verhaal, wat onwijs heftig! Ik heb ook super veel bewondering voor je en hoop dat je er het beste van kunt maken daar, wel fijn om te lezen hoe het met je gaat en ik kijk uit naar je volgende verslag!
Pas op jullie zelf, dikke knuffel xxx

Elise

Hoi lieve Sascha,
Je bent er nog maar net maar wat een verhaal! Gelukkig is Liz er, dan kunnen jullie samen oplossingen bedenken hoe jullie de kinderen iets kunnen leren. Ik ben nu al super trots op je:) xx liefs

Per en Arja

Hoi Sas,
Een prachtig verhaal en zo te lezen heb je al het nodige meegemaakt!!!
Ik weet zeker dat je met je creativiteit en "open mind" je nog hele leuke dingen met de kinderen gaat doen.
Succes, je kan het!!!!
We blijven je volgen.
Dikke knuf Per en Arja

Opa Buurmeester.

Hallo Sascha en Liz.
Fijn dat je iets schrijft en vol houden hoor .Jullie doen het
prima. Straks praat je alleen maar Afrikaans en de kindjes
onze taal. Sascha en Liz ,opa wenst jullie nog een leerzame tijd. Gr, Opa Buurmeesyer

Dick

Hoi globetrotter,
Ja dat is ff andere koek...
Maar wat een fantastische en indrukwekkende ervaring Sas!
Zij leren wat van jou en jij leert wat van die kinderen!
Veel bewondering voor je hoor!!
Liefs Dick

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active